Laatste fase groot onderhoud A7 tussen Joure en Sneek (video)
2 min gelezen
Foto: Rudy Bouma
De werkzaamheden aan de A7 tussen Joure en de Prinses Margriettunnel bevinden zich in de laatste fase.
In opdracht van Rijkswaterstaat voert KWS Infra sinds 1 september 2025 groot onderhoud uit aan dit belangrijke traject. Over een lengte van zo’n vijf tot zes kilometer wordt momenteel nieuw asfalt aangebracht. Het project stond al enkele jaren op de planning, maar werd eerder uitgesteld vanwege de problemen met de Prinses Margriettunnel. Nu die complicaties zijn opgelost, kan het groot onderhoud eindelijk worden afgerond.
Breder en stiller wegdek
Tijdens de werkzaamheden wordt niet alleen het asfalt in beide richtingen vernieuwd, maar ook gewerkt aan een verbreding van de snelweg. “We maken de A7 breder en voorzien het wegdek van een nieuwe, stillere deklaag: ZOAB(zeer open asfaltbeton),” vertelt Wouter van Hekezen van KWS Infra. “Eerst frezen we de oude laag eraf, waarna we nieuw asfalt aanbrengen. Het mooie aan dit project is dat we het met een groot team doen – dag en nacht werken onze medewerkers om alles op tijd klaar te krijgen.”
Volgens Van Hekazen geeft het werk veel voldoening. “Als je het verkeer weer soepel ziet rijden en positieve reacties hoort, dan weet je waar je het voor doet. En het nieuwe asfalt gaat zeker zo’n vijftien jaar mee.”
Verkeer en veiligheid
Tijdens het onderhoud is één rijbaan telkens gedurende vijf weken afgesloten. Het verkeer kan dan gebruikmaken van de andere rijbaan, waar per rijrichting twee versmalde rijstroken beschikbaar zijn. Naast het asfalteren voert KWS Infra ook werkzaamheden uit aan viaducten, vangrails, bermen en verzorgingsplaatsen. De laatste weekendstremming markeert het begin van de afrondende werkzaamheden. Als alles volgens plan verloopt, is het gehele traject vanaf 25 november 2025 weer volledig open voor verkeer.



